söndag 4 januari 2015

Årssummering och tankar om 2015

Då var 2014 lagt till handlingarna och jag tänkte väl försöka summera lite.

Året har varit så vansinnigt omvälvande med två flyttar, pendlande, plugg, nya vänner och allt som hör till det att jag helt enkelt inte fått så mycket gjort på sömnadsfronten. Mellan januari och maj låg alla mina prylar nedpackade i kartonger, och resterande delen av året har suget varit sporadiskt. 

Ändå har jag fått en del gjort! En martebosäck, en hosa till make åt en som låg ensam, två veckade remsor till krusdok, ett haklin, tre små särkar som säljbyttes mot bland annat en blå fruhätta, fyra coifer på beställning av några vänner, lite vävsömsbroderi, en nästan färdig Birgittahätta med broderi, en särk till mig, småpyssel på den pågående gröna grönlandsklänningen, och en påbörjad röd surcot även den i grönlandsmodell.

Vad har jag för tankar om 2015 då?
Först och främst behöver jag ett par skor, under 2014 använde jag endast kläderna under en eftermiddag under Söderköpings gästabud så det kändes inte lika nödvändigt då, men i år behövs det. Punkt. Hur eller varifrån de ska komma vet jag inte än.

Sedan är även planen att få färdigt de pågående småprojekten och även en av de påbörjade grönlandsklänningarna. Att lappa och sy in min orangea klänning ifrån 2013 står även på agendan då jag krympt ur den.

Utöver detta är även tanken att pojkvännen ska få en egen medeltidsgarderob. Till den planerar jag en eller två skjortor i linne, möjligen ett par brokor(om inte ett par gamla jag hittade i gömmorna passar), hosor, minst en rolig mössa och en cotehardie. Och så tänkte jag väl få tummen ur och blogga lite om grejer jag lovat att snacka lite mer om i tidigare inlägg.

Hoppas vi ses i medeltidsvärlden i år, eller åtminstone kanske råkar på varandra här på bloggen eller i gruppen Vi som syr medeltidskläder på facebook! 

God fortsättning!

Bonus: liten medeltidsselfie från min hall, vilket ven föranleder årets enda nyårslöfte: försöka komma ihåg att plocka ur nosringen när det vankas medeltid. 

1 kommentar:

  1. Det där med flyttar känner jag igen. Jag har inte fått gjort alls så mycket jag hade tänkt - framförallt kom plugget ivägen. Det kanske går bättre i år när jag har en riktig deadline att jobba mot. :)

    SvaraRadera